Quan la política municipal a les xarxes socials no resulta com s’esperava

Avui divendres, el ciberdiari valencià L’Informatiu publicava un article sobre les dificultats que tenen els partits que no són el PP o el PSPV per fer-se veure en la societat. L’autora, Marina Gordillo posa damunt de la taula les xarxes socials, Facebook per exemple, com un instrument que pot resoldre en part eixa invisibilitat. Ara bé, ja avisa que el seu ús també pot comportar efectes negatius:  “Encara que també té els seus riscos: a l’esdeveniment sobre la xarrada de Cayo Lara creat per Acontracorrent, els joves d’EU, 85 persones van confirmar la seua assistència enfront de 186 que la van rebutjar. És que Facebook també és del PP? No tenen prou amb els fallers? A més, les xarxes socials cal utilitzar-les amb gràcia, actualitzar-les i garantir el feedback, que és el més interessant d’aquestes eines.”

Una cosa semblant ha ocorregut aquesta setmana per les nostres contrades. Les Joventuts del PSPV de Benicarló van obrir a la coneguda xarxa social un grup denominat “Raons per a BOTAR al PP de Benicarló.” La idea era aportar al mur del grup el que consideraven mancances de l’equip de govern benicarlando. Fins ací cap problema, dins de la “normalitat” de les precampanyes.

El conflicte va arribar en el mode en què les Joventuts Socialistes van voler captar persones cap el grup. En lloc d’esperar a què es fòren sumant, els responsables van optar pel procediment contrari: van incorporar sense aprovar-lo a un parell de centenars de persones (perfils). En poc de temps, les crítiques i les peticions per esborrar-s’hi van ocupar el lloc què s’havia reservat per a les “raons”. La iniciativa d’enganxar tothom ben bé podria haver estat involuntària o per equivocar-se a l’hora de triar la configuració del grup. El resultat, però, és que ja està tancat i desaparegut de la xarxa.

Aquesta experiència mostra que el Facebook i les xarxes socials no són sempre un mètode positiu per captar l’atenció del públic, i fins i tot pot esdevindre contraproduent si es comet una errada en el seu ús. Partits polítcs i tots els agents públics i privats en general han d’evitar endur-se per la llepolia d’arribar a milers de persones, directament, i a través d’un sol clic, sinó reflexionar com s’afecta a la intimitat de les persones (les xarxes socials no deixen de ser un espai públic a la vista de moltíssima gent) i aprofitar per establir un contacte quasi personal amb el públic que evite passar per un mal tràngol, també públic i a la vista de tots i totes.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: